سوال : نقش زنان در عالم هستی چیست؟

زن چه ماموریتی برای نسل بشریت دارد.

باید ابتدا تفاوت­های فطری زن و مرد مشخص گردد و سپس از طریق گروه وجودی فطرت زن ارزشها را در جامعه نهادینه سازی کینم.

امروز بازگشت به فطرت برای زنان جامعه و دنیا از اهم کارهاست.

زمانی انسان بودن زن را نادیده می گرفتند و امروز زن بودن زن را.

نگاهی به تحولات چندین ساله در امور زنان در بین الملل که جامعه ما نیز بی تاثیر از این فضای جهانی نیست سعی بر آن شده تا انسان را از فطرت حقیقتش دور کنند. این مسئله در مورد مردان نیز صدق می کند اما ریشه در اختیار زنان است .اگر زنان به فطرت حقیقی خویش رجوع کنند به راحتی می توانند مردان را نیز همراه خود نمایند.

برنامه ریزی در این جهت از جمله کارهایی است که می تواند جامعه ما  سعادتمند کند و از تقابل های بی مورد زن و مرد پرهیز نماید .

و فضای تقابل را به تعامل تبدیل نماید .

دشمن از همین طریق، یعنی زنانگی زن توانسته بسیاری از مسائل خود را در اجتماع نهادینه سازی کند.

چرا ما نباید با روشنگری و توجیه زنان آنان را برای بر دوش کشیدن مسئولیت های الهیشان آگاه نمائیم.

اگر اغرق نشود، زنان زیر بنای تمدن ساز بشریت هستند. با استفاده از توانمندی­های زنانگی خود هدایت جریانات فکری و معنوی را رقم بزنند. وقتی گفته می شود از دامن زن مرد به معراج می رود. یعنی دارد از نقش بی بدیل زنان در تمدن سازی صحبت می کند.

بعد از رنسانس و با شکل­گیری انقلاب صنعتی و افزایش ارتباطات و افزایش آگاهی مردم باعث گردید که نخستین جنبش­های حقوق زنان در ارتباط با احیای حقوق انسانی خود شکل بگیرد. در حالی که مسلمانان سالها با احترام به حقوق مادر، خواهر و یا همسر زنان را محترم می شمردند. نکته­ای که نباید از آن غفلت کرد اسلام یک سری احکام عام انسانی دارد و سپس حقوق را بر مبنای خانواده تعریف می کند مثلا حقوق مادر، حقوق فرزند و حقوق همسر. دومین نکته اینکه هیچگاه اسلام حقوق را به تنهایی تعریف نمی کند بلکه حقوق را درکنار وظایف تعریف  می­کند. یعنی وقتی فرزندی حق دارد که خوراک و پوشاک و سرپناه و حق تربیت و تعلیم را از پدر و مادر خود درک کند باید در مقابل با احترام به شخصیت و کرامت پدر و مادر و عدم بی احترامی سعی کند که رضایت آنان را جلب نماید.

 اما نکته­ای که از آن بشدت غفلت شده ماموریت زنان در زمین است. به راستی تا کنون فکر کرده اید که خداوند وقتی در قران می فرماید ما به انسان تکلم را آموختیم از طریق چه کسی این تکلم در زبان انسان افتاد؟ ومعلوم است زن. مادر با صحبت با کودک و همزبانی با او با تکلم درمانی کودک را به زبان می آورد.

عاطفه زن محور آرامش در خانواده تلقی شده و تمامی ضربه های روحی و روانی خانواده را می تواند ساماندهی کند.

باید دقت شود که ما می خواهیم زنان ما چه خصوصیاتی را داشته باشند.

چند زن عاشورایی

” قمر ، همسر عبدالله بن عمیر بی” 

هنگامی که عبدالله در روز عاشورا، دست راست و یکی از پاهایش بوسیله دشمن قطع شد ، همسر عبدالله صحنه را از دور تماشا می­کرد، عمود خیمه را از جای کند و ضمن گفتن این جملات به لشکر حمله کرد ” پدر ومادرم به فدایت ، د ر راه خاندان پاک پیامبر به نبرد ا دامه بده .” وامام فرمودند:” خداوند به شما جزای خیر دهد ، تو را رحمت کند به سوی زنان برگرد وبا آنان باش . ” وقتی عبدالله به شهادت رسید ، قمر بر سر جنازه اش حاضرشد ودر حالی که خونهای چهره اش را پاک میکرد ، گفت : بهشت گوارایت باد . از خداوند میخواهم مرا باتو به بهشت ببرد . شمر که این اوضاع را مشاهده کرد به غلامش دستور داد سر آن زن را با عمود بکوبد و بدین گونه بود که آن زن مجاهد در کنار همسرش به شهادت رسید ودر بهشت به او پیوست .

همسر علی بن مظهر 

هنگامی که امام حسین (ع) به اصحاب خود اجازه برگشت داد و فرمود: هرکسی که خانواده اش همراه اوست ، امشب او را به محل امنی برساند ،علی بن مظهر به خیمه خود رفت وسخنان امام را بازگو کرد ف همسرش از شنیدن سخنان امام گریست وگفت : ای علی ! درباره من انصاف نداری ،تو خود میخواهی ورد بهشت شوی ومن از آن محروم بمانم ! علی به خدمت امام برگشت وسخنان همسرش را بازگو کرد و هنوز امام چیزی نفرموده بود که آن زن با صدای بلند گفت ” آیا ما قابلیت خدمت به دختران وخواهران تو را نداریم ! ” این جمله سبب شد حضرت اجازه دهند زنانی که خودشان میخواهند در غم خاندان اهل بیت شریک باشند ، در کاروان بمانند. «عیان الشیعه ج ۳ ص ۴۸۲»

“مادر وهب 
آن روز که آتش جنگ در کربلا شعله ور شده بود ، وهب پسر عبدالله بن حباب نیز به میدان شتافت . مادرش به او گفت : ” فرزندم ، پسر رسول خدا(ص)را دریاب ” . پس از حمله های متعدد وکشتن عده ای از دشمنان به سوی مادر برگشت و صدا زد ” مادر آیا ز من راضی شدی ؟ ” مادر وهب گفت : ” آنگاه از تو راضی میشوم که در برابر فرزند پیامبر کشته شوی و در خون خود دست وپا بزنی ! ” وهب بار دیگربه میدان برگشت و بعد از چند لحظه به شهادت رسید . همین که مادر سر فرزندش را دید، آن را برداشت وبوسه زد . آنگاه ستون خیمه را برداشت و با جمله ای شگفت آور ، دو نفر را کشت در این لحظه امام (ع) دستور بازگشت داد و به او فرمود : ” مطمئن باش خدا با تو است و امید تورا قطع نخواهد کرد . تو و فرزندت در بهشت با پیامبر و دودمان او خواهید بود .” « مقتل خوارزمی ، ج ۲ ص ۱۲ »

نکته مشترک که رد تمامی زنان بالا مشاهده می گردد قدرت اثر گذاری و و همچنین صبر و تحمل آنان است. در دفاع مقدس چه زنان شجاع بودند که با روانه همسر و فرزند خود به میدان جنگ و تحمل سختی ها نقش بسیار ارزشمندی را در دفاع مقدس ایفا کردند.

در انقلاب اسلامی حضور زنان با حجاب در راهپیمایی باعث ایجاد شور شگفت انگیز در اجتماع گردید که پیروزی انقلاب را رقم زد.

می خواهم بگویم اگر زنان بدانند که می توانند به زنانگی خود چگونه دنیا را متحول کنند چنان نقش برجسته ای را می توانند در پیشبرد اهداف انقلاب ایفا کنند.

در تحقیقی می خواندم که ۸۰ یا ۹۰ درصد از انتخاب رشته های دانشگاه تاثیر مادران در فرزندان بوده. مثلا چون مادر خواسته که فرزندش دکتر و یا مهندس شوند تلاش فرزند را به این سمت سوق داده است.

اگر زنان ما اولا نیاز های بروز انقلاب را بشناسند می توانند با راهبری مردان را به سمت اهداف انقلاب سوق دهند.

مثلا اگر زنی بداند که الگوی پیشرفت ایرانی اسلامی چیست و چه لوازمی را دارد سعی بر این می کند که همسر خود و محیط خانواده با هوشمندی را در این مسیر ساماندهی کند.

لذا ایجاد فرهنگ و شناخت زمینه های تحول در اجتماع برای خواهران بسیار ضروری است.

منبع: باشگاه تشکیلات